«به نام خدا»

بازهم امتحان، باز هم استرس

استرس، دوست بد


با فرا رسيدن امتحانات خيلي از بچه‌ها دچار استرس مي‌شوند. آیا ميدانيد كه استرس عملكرد ما را چقدر پايين مي‌آورد ؟ آيا ميدانيد استرس مانع استفاده از همه‌ي پتانسيل های ما ميشود ؟

حتما ده‌ها بار اين مطالب رو خوانده يا شنيده باشيد. ولي واقعا چقدر سعي كرده اید مانع اين شوید كه مثلا موقع امتحان بي‌خيال و  ريلكس سر امتحان بشينيد و با فكري راحت به سؤالات پاسخ دهید؟ اگر راستش را بخواهید من كه خودم هنوز موقع امتحان دادن يک كم استرس دارم ! مطمئن باشيد اكثر كساني كه مي‌گویند ما استرس نداريم از استرس خودشان خبر ندارند چون به آن عادت كرده اند.

اما الان وقت آن است با هم تمرين‌هایي را ياد بگيريم تا اين دوست بد رابرای همیشه از خو د دور کنیم كنيم. ماباید براي از بين بردن زمینه هر گونه استرس  عادت كنيم به ضد عادت‌ها! (دور باطل!!!) براي اين‌كار بايد تمرين كرد!!! باور كنيد بدون تمرين و تكرار نمي‌شود يک دوست بد را كه چندين سال همراه ما بوده را فراموش ویا ازخود جدا نماییم .

حداقل اگر نمي‌خواهید پوستتان جوش بزند سعي كنيد استرس را از خود دور كنيد (قابل توجه دخترخانم‌ها!).

يک نكته! استرس در حد كم آن خيلي هم خوب است ولي منظورما اينجا استرس زيادو بیش از حد نوان است كه در بين دانش‌آموزا ن خيلي شايع هست.

اولين قدم اينه كه بایداسترس‌هاي خودمان را بشناسيم! اگه در ايام امتحانات عضلات شما دچار انقباض است، تمركز حواس نداريد، زود عصباني مي‌شويد، بي‌قرار هستيد، بد خواب شده اید، افزایش‌ ضربان‌ قلب‌ يا تنفس داريد و خلاصه معمولي نيستيد به احتمال زياد همان دوست بد (استرس) سراغتان آمده است.

بعد ازاين‌كه قبول كرديد استرس داريد حالا بايد درمانش كنيم . قبل از هرچیزی باید بفهمیم چرا استرس به‌وجود مي‌آید؟

  علت اصليش اين است كه ما با يک شرايط خاص (مثل امتحان دادن و جو خاصش) روبه رو مي‌شويم. بهترين راهكار براي كاهش استرس اين است كه خودمان را در شرايط امتحان دادن به‌صورت «ساختگي» قرار بدهيم (خيلي از آزمون‌هايي كه مؤسسه‌هاي مختلف برگزار مي‌كنند براي هين منظوراست!). نبايد با خودمان شوخي داشته باشيم؛‌ بايد امتحانا ت خیلی جدي برگزار شوند و الا شرايط امتحان به‌وجود نمي آید. اين كار در مورد بقيه‌ي كارها هم صدق مي‌كنه مثلا مصاحبه يا امتحان شفاهي، خواستگاري!!! (البته وقتي بزرگ شديم و...)

خيلي از موارد  ماذهن خود را بدون دلیل وبیهوده درگير مسائل استرس‌زا مي‌كنيم. مثلا من همیشه پيش خودم فكر مي‌كنم فلان بخش کتاب هنوز تمام نشده - وقتم كم است - ونمي‌توانم اين مبحث را ياد بگيرم و... اين فكرها زمینه بوجود آمدن استرس هستند .  در اكثر موارد دليل اصلي اين افكار حساسيت بيش از حد خود ماست . چون می توانستیم این قدر به خود فشار وارد نکنیم . پس چرا باید راه سخت را برگزید ؟

احساسات و افكارخودرا روی كاغذ بنويسيد. اصلا از اين به بعد روزي 15 دقيقه هر چه را دوست داشتيد بنويسيداگر اين مطالب در مورد عواملي كه باعث اضافه شدن استرس در شما شده باشد بهتراست. يک دفترچه يادداشت (سررسيد) تهيه كنيد و توی آن بنويسيد.

كارهاي آرامش‌بخش انجام بدهيد مثل گوش دادن به موسيقي مورد علاقه، نفس عميق كشيدن (كه خيلي مهم است و خيلي وقت‌ها ما فراموشش مي‌كنيم)، ورزش‌هاي كششي.

اگر موقع امتحان استرس سراغتان آمد و گيج شديد، اعصابتون خورد شد، دستانتان را به هم قلاب كنيد، كف دستانتان را بالاي سرتان ببريد طوري كه كف دستانتان به‌طرف سقف باشد، به پشت دستانتان نگاه كنيد و يک نفس خيلي خيلي عميق بكشيد. اين‌جوري دكمه‌ي ري‌استارت خودتان رافشار داد ه ايد! (امتحان كنيد من كه نتيجه گرفتم) شبکه رشد

واستعینو بالصبر والصلوه و انها لکبیره الاّ علی الخاشعین - سوره بقره - ۴۵